Hírlevel archívum > Legato 12 – 2012 március > A Zeneakadémia és a Baráti Kör hírei

A ZENEAKADÉMIA TANÁRAINAK KITÜNTETÉSE

A Március 15-e alkalmából rendezett állami ünnepségeken a Liszt Ferenc Zeneakadémia tanárai közül Kossuth-díjban részesült Kelemen Barnabás hegedűművész és Sebő Ferenc zeneszerző, Gonda János zongoraművész, zenetörténész pedig – akivel a Legatoban interjút is olvashatnak – átvehette a Széchenyi-díjat.

Liszt-díjat kapott Dráfi Kálmán zongoraművész, a Billentyűs és Ütőhangszerek Tanszék vezetője, Farkas Gábor zongoraművész, a tanszék tanársegéde, valamint Borbély Mihály jazzművész, a Jazz Tanszék docense.

Solymosi-Tari Emőke zenetörténész Szabolcsi Bence-díjban részesült, Erkel Ferenc-díjat vehetett át Olsvay Endre zeneszerző, míg dr. Pávai István néprajzkutató-zenetudóst a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjével tüntették ki.

NÖVENDÉKEINK SIKEREI

A Liszt Akadémia számára igen jó eredménnyel zárult a bécsi Konzerthaus nemzetközi zeneszerzőversenye, a vonószenekari kategória nyertese ugyanis a Zeneakadémián zeneszerzést tanuló Tornyai Péter Ach Gott und Herr című kompozíciója lett. A díj részeként a darab a Wiener Kammerorchester előadásában hangzik majd el a Konzerthaus Mozart-termében. Az itthoni versenyeken is előkelő helyezést értek el a Zeneakadémia hallgatói, a Lantos Rezső Karvezetői verseny első díját – és mellette a Közönségdíjat – Erdélyi Dániel kapta. A Színház és Filmművészeti Egyetem sanzonversenyén szintén Liszt-Akadémiai siker született, a verseny fődíját, valamint a „Legjobb új dalnak” járó elismerést az alkalmazott zeneszerzést tanuló Kovács Adrián vehette át. A Debrecenben megrendezett IX. Dohnányi Ernő Országos Kamarazene Találkozó és Verseny résztvevői közül nagy sikerrel szerepelt és a zsűri Különdíját érdemelte ki a Nyári Kvartett, amelynek tagjai Devich János növendékei.

VUKÁN GYÖRGY MESTERKURZUSA

Rendhagyó mesterkurzust tartott a Zeneakadémia Jazz Tanszékén Vukán György, aki március 15-én kapta meg a Kossuth-díjat. A hagyományos mesterkurzusoktól eltérően viszonylag keveset szerepeltek a növendékek, inkább kérdezgettek, az érdekelte őket, miként gondolkodik Vukán előadóművészetről, zenéről, szakmáról, életről. Ő pedig játszott és közben mesélt, például különleges találkozásairól Ella Fitzgeralddal, Szentgyörgyi Alberttel, vagy éppen arról, hogyan is született a 141 perc a befejezetlen mondatból című Fábri-film zenéje.

KOBAYASHI A ZENEAKADÉMIÁN

Ismét Budapestre jön a különleges egyéniségű és igen közkedvelt muzsikus, az idén már a 72-ik évébe lépő Kobayashi Ken-Ichiro. A japán karmester a Zeneakadémián tart mesterkurzust, amelynek részleteiről a rektort, dr. Batta Andrást kérdeztük.

Kobayashi magyar kapcsolatai régóta élnek. Miért éppen mostanra időzítették a meghívását?

-Ennek két oka is van. Sokan emlékszünk még arra, hogy idestova negyven éve,1974-ben  Kobayashi megnyerte a Magyar Televízió I. Karmesterversenyét, és ezzel óriási, popsztárokéval vetekedő népszerűségre tett szert. Ha ő vezényelt, nem lehetett beférni a koncertterembe, imádta a közönség, a zenekar, mindenki. Nagy karriert futott be Magyarországon, az Állami Hangversenyzenekar főzeneigazgatója lett, van tehát nálunk egyfajta Kobayashi-kultusz. Itt, az Akadémián is könnybe lábad néhány tanárunk szeme, ha meghallja a nevét. A másik ok az volt, hogy az új nemzetközi stratégiánknak megfelelően a legkiválóbb intézményekkel kötünk együttműködési megállapodásokat, és így jutottunk el a Tokio College of Music-hoz is. Ez az egyetem Japánban a legjobb a privát zeneakadémiák sorában, fantasztikus infrastruktúrával és remek tanári karral. Kobayashi ezen az egyetemen tanítja a leendő karmestereket, és az ottani zenekarral is gyakran dolgozik. Egyfelől van tehát a magyarországi Kobayashi- kultusz, másfelől pedig ez a kapcsolat, és ez a kettő együtt predesztinálta tulajdonképpen a meghívást. Március 27-én a Tokio College of Music zenekarát vezényli a MüPában, és utána rögtön kezdődik a kurzusa a mi zenekarunkkal. Erre mind a tanáraink, mind a diákok nagy izgalommal és örömmel készülnek.

Kobayashi tehát elsősorban a Liszt Akadémia zenekarával foglalkozik majd.

-Igen. Két napon át dolgozik a zenekarunkkal, amely egyébként Gál Tamás tanár úrral hosszú hónapok óta készül a közös munkára, így a hallgatóink nagyon jól tudják már a dolgukat, és Kobayashi tényleg mesterszinten foglalkozhat majd velük. A kurzuson egyébként a karmesterképzős növendékeink is részt vesznek, őket is bevonja majd a Mester a munkába, ez tehát egyben karmesteri és zenekari kurzus is lesz.

-…amit végül egy koncert zár le.

-Április 3-án este az Erzsébetligeti Színházban tartjuk a koncertet, és ott adjuk át Kobayashinak a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem „Tiszteletbeli Tanára” címet is. Egészen különleges egyéniség egyébként, hihetetlenül erős kisugárzással. Nem egy verbális személyiség, hiszen nem ismer a japánon kívül más nyelvet, de nem is kell beszélnie. Ő az a típusú karmester, akinek olyannyira a testéből jön a zene, hogy ha semmit sem mond, a mozdulataiból akkor is tökéletesen érthető minden. Vannak művek, amelyek különösen közel állnak a szívéhez, például Sztravinszkíjtól a Tűzmadár és Beethoven V. szimfóniája. A koncert műsorába is ezt a két darabot választottuk, pontosan azért, hogy Kobayashi a legerősebb kisugárzással tudjon hatni a növendékekre. A kurzus tehát nem csupán azért lesz különleges, mert a Zeneakadémia hallgatói Kobayashitól tanulhatnak mesterségbeli fogásokat. Legalább ennyire fontos, hogy egy ilyen nagy formátumú muzsikussal találkozhatnak és dolgozhatnak együtt. Ez életre szóló élményt jelenthet.

Kobayashi Ken-Ichiro és a Tokio College of Music felajánlotta, hogy a Művészetek Palotájában tartandó koncert bevételének húsz százalékával támogatja a felújítás alatt álló Liszt Ferenc téri épület Nagytermi orgonájának eredeti állapotába történő visszaállítását. – a szerk.