Hírlevel archívum > Legato 117 – 2023 november > BANK OF CHINA ÖSZTÖNDIJASOK – 3. RÉSZ: MARIJA TREPASKA

BANK OF CHINA ÖSZTÖNDIJASOK – 3. RÉSZ: MARIJA TREPASKA

Hála a Bank of China, a Zeneakadémia, és a Zeneakadémia Baráti Köre közös kezdeményezésének, 2014-ben elindulhatott a fiatal zenészeket anyagilag támogató Bank of China ösztöndíjprogram. A pénzbeli segítséget a zeneakadémisták arra használják, hogy – egyebek között – versenyre vagy mesterkurzusra utazzanak, hangszert javíttassanak, vagy éppen profi hangfelvételt készítsenek. A 2023/24-es tanévre tíz fiatal muzsikus kapta meg a Bank of China ösztöndíját, a következő hónapokban mindannyiukat bemutatjuk itt, a Legatóban.

A sorozatban ezúttal a Minszkből érkező Marija Trepaskát ismerhetik meg, aki jelenleg harmadéves BA hegedű szakon.

-Mindkét dédnagyapám muzsikus volt, az egyik hegedűs, a másik cimbalmos –
meséli Marija, hogy miért is épp a hegedűt választotta. Szülei nem zenészek – édesanyja fogorvos, édesapja mérnök –, de ragaszkodtak ahhoz, hogy a gyerekeik zenét tanuljanak. Marija hétévesen a szülővárosában, Minszkben kezdett hegedülni. A budapesti Zeneakadémiára azért jelentkezett, mert – ahogy mondja – más európai egyetemen nem találna egyszerre ennyi nagyszerű tanárt. Hegedűórára Kelemen Barnabáshoz és Ábrahám Mártához jár, kamaratanárai pedig Csalog Gábor, Falvay Attila, Tuska Zoltán, és Fülei Balázs. A Zeneakadémia mellett szólt az is, hogy itt angol nyelvű oktatást kaphat, és nem utolsó sorban Budapest szépsége, a kulturális és a történelmi látnivalók. Mivel önköltséges hallgatóként tanul nálunk, a Bank of China ösztöndíjat a tandíj fizetésére fordítja.

Marija szívéhez legközelebb a romantika korszaka áll a személyesség, a személyes, intim hangvétel miatt, és persze azért is, mert ez az időszak bővelkedik a briliáns, nem utolsó sorban hegedűre írt darabokban.
–Szeretnék igazán profi muzsikus lenni, hogy képes legyek a legjobb zenészekkel játszani – válaszolja, amikor szakmai céljairól kérdezem. –Ha a jövőbe nézek, látom magam kamarázni, szólódarabot játszani, és egy jó zenekarba is szívesen beülnék. A legjobban pedig azt szeretném, ha a zenét megoszthatnám a közönséggel – szerintem ez a pályánk legszebb és legfontosabb célja.