NEGYED SZÁZAD AKTUÁLIS MÉRLEGE
Negyed százada működik a Zeneakadémia mellett a Zeneakadémia Baráti Kör Egyesület. Batta Andrással, az Egyesület elnökével így nem csak az elmúlt év mérlegét vontuk meg, ahogy minden januárban szoktuk, de felidéztük a kezdeteket és az azóta eltelt huszonöt évet is.
Végülis életképes volt az idea…
Igen, az elmúlt huszonöt év igazolta, hogy jó ötlet volt 1997-ben megalapítani a Zeneakadémia Baráti Körét. Ha megnézzük a kezdeti célokat, azokat beteljesítettük, sőt talán még túl is szárnyaltuk. Kiderült, hogy mindig vannak olyan lelkes támogatók, akik kifejezetten a fiatal tehetségek miatt állnak mellénk. Persze számit a Zeneakadémia múltja, a képzés minősége, a gyönyörű épület, a presztizs, de a fő motiváció, ami a támogatóinkat időről időre megérinti, meghatja, és ez által komoly és lelkes támogatásra ösztönzi, az mindig a fiatal tehetség, aki megújulva reprezentálja mindazt, amit a Zeneakadémia jelent. Jönnek az új fiatalok, támogatjuk őket, utána befutnak, híressé válnak, és megjelenik a következő generáció. Húsz éve veszek részt a Baráti Kör vezetésében, de még mindig meghat, hogy ez milyen szép folyamat.
A támogatók a szalonkoncerteken ráadásul személyesen is megismerkedhetnek ezekkel a fiatalokkal.
Pontosan azért rendezzük a szalonokat, hogy a mintegy ötven kiemelt támogatónk, aki a saját pénzét fordítja támogatásra, közelebbről is megismerje ezeket a tehetséges fiatalokat. Mielőtt a színpadra lépnének, házigazdaként én beszélgetek velük, bemutatom őket, megismerjük egyéniségüket, hátterüket. A másik sajátossága a szalonnak, hogy lassan egyfajta klubbá alakul, többen már korábban ismerték egymást, és vannak, akik itt találkoztak először. Azt gondolom, hogy azoknak az embereknek, akik ma Magyarországon felvállalják a mecénás misszióját, egyetlen dolgot tudunk adni: az exkluzivitást, amit pénzzel nem lehet megvenni. A világ bármelyik operaelőadására, koncertjére elmehetnek, de talán az, hogy egy ilyen baráti szellemű, hangulatos szalon-eseményen vegyenek részt, még őket is lelkesíti, számukra is vonzó exkluzivitást jelent. Egyébként itt szeretnék köszönetet mondani a Baráti Kör alelnökének, Varró Szilviának, mert elsősorban az ő munkájának köszönhető, hogy a potenciális támogatóink megjelennek a Baráti Kör horizontján. Aztán az én dolgom az, hogy meg is tartsuk őket…
A nagy koncertekkel ellentétben a szalonban személyes a légkör, a koncert után ők is beszélgethetnek az előadókkal. Egyébként van egy másik hagyomány is, a minden év november 14-én megrendezett, a Zeneakadémia és a Baráti Kör születésnapját ünneplő koncert.
Ide is mindig eljönnek a Baráti Kör tagjai. Ezeken a koncerteken a fiatalok lépnek fel, a Zeneakadémia diákokból álló zenekara, és a szólista is egy zeneakadémista. Ezek az alkalmak is inspirálják a mecénásaink érdeklődését és kedvet csinálnak az anyagi támogatáshoz is. 2022-ben minden eddiginél nagyobb összeget tudtunk szétosztani, mintegy ötven zeneakadémista különböző projektjéhez járultunk hozzá. Több cég és magánember is támogat minket, régi partnerünk például a Bank of China, ami úgy támogatja az akadémiai műhelyt, hogy tíz fiatalnak ad évente ösztöndíjat.
Változtak az évek során a projektek, amihez a zeneakadémisták anyagi segítséget kérnek?
A tendencia itt kicsit negatív, és ez nem a fiatalokra, hanem a fiatalok lehetőségeire vonatkozik. Korábban egy növendéknek semmiféle anyagi erőfeszítést nem kellett tennie a diplomakoncertjéért, ott voltak a termek, a zenekar, és a Zeneakadémia megteremtette a lehetőséget. A legkiemelkedőbb tehetségek esetében ez most is így van, de a többségnek magának kell megszerveznie a diplomakoncertjét. Ez mindenféle költséggel jár, tehát erre is sokan kérnek tőlünk támogatást, ez korábban nem volt. Hangszertartozékok, például vonók, húrok, nádak vásárlására továbbra is sok kérés érkezik, és a különböző versenyekre vagy mesterkurzusokra történő utazásokra is. Nagyon komoly nevezési díjakat kérnek most már egy-egy versenyen – régebben vagy nem kellett fizetni, vagy besegített a Zeneakadémia, úgyhogy ez is megváltozott. A költségterítéses hallgatók is szoktak kérni támogatást, mert például a másoddiploma már pénzbe kerül. Ez sem volt így az én diákkoromban, egy nagyon tehetséges kortársam, Dénes István, a kiváló operakarmester például három szakot végzett párhuzamosan anélkül, hogy egy fillért is fizetett volna. Ilyenek voltak ezek a régi idők – nem mindenben voltak szépek, de ebben speciel igen.
A múlt évben volt a Baráti Körnek egy egészen különleges lemez-projektje is.
Nagyon büszkék vagyunk, hogy kiadhattunk egy lemezsorozatot Fischer Annie különleges és ritka felvételeiből, amelyek nagy részét korábban nem is ismertük. Székely György doktoré az érdem, ő szerezte meg a felvételeket, és a támogatást is ő lobbizta ki a Baráti Körön keresztül. Nem ez az első eset, hogy lemezt adunk ki, de azért ez nem történik meg gyakran, és főleg nem ilyen volumenben: hat CD-n hallhatóak ezek a csodálatos Fischer Annie felvételek. Májusban rendeztük a lemezbemutatót a Solti teremben, nagyon jól sikerült, olyan emblematikus előadók lépek fel, mint Prunyi Ilona, Vásáry Tamás, és Rolla János.
Az elmúlt időszakban újabb és újabb alapítványok és díjak kötődnek már a Baráti Körhöz.
Néhány éve keresett meg minket a Messzehangzó Alapítvány, amelyik évente három zeneakadémistát támogat. A fiatalokat a Baráti Kör javasolja, tavaly a tenorista Beéri Benjámint, a hegedűs Székely Anna Lillát, és a kiváló klasszikus gitárost, Oláh Vilmost választottuk.
És van a rangos Concorde Tehetség díj is.
Igen, ezt minden évben kiadja a Concorde Értékpapír Zrt. Tavaly egyébként két díjátadó is volt, kora tavasszal még az előző évi díjat vehette át Józan Vivien és Szenthelyi Krisztián, két fiatal énekes, akik szalonkoncerten be is mutatkoztak a támogatóinknak. Aztán tavaly évvégén Magyar Valentin vehette át a 2022-es Concorde díjat, ő volt egyébként a november 14-i születésnapi koncert szólistája, Beethoven G-dúr zongoraversenyét játszotta a Zeneakadémia zenekarával. Két héttel később a Zene Házában rendeztünk egy szalon eseményt, amelyen Valentint közelebbről is meg lehetett ismerni, és itt adtuk át neki a Concorde díjat is. Ehhez kapcsolódik egy nagyon szép történet. A november 14-i koncerten ott volt Körner Tamás, a Fesztiválzenekar alapító igazgatója, és annyira beleszeretett Valentin játékába, hogy a koncert élménye alapján felajánlotta, hogy menedzseli. Ez azért különleges, mert Tamásról köztudott, hogy ennyire fiatal művésszel, aki még a diplomáját sem szerezte meg, korábban nem foglalkozott. Erre aztán meghívtam őt a szaloneseményre, Valentin játszott, Tamás pedig elmondta, miért is vállalta a menedzselését, mit látott meg Valentin személyiségében és művészetében. A tehetség felfedezésének és támogatásának ideális láncolata jött tehát létre: a kimagaslóan tehetséges fiatal muzsikus, a Baráti Kör mecenatúrája, és egy jelentős kulturális menedzser, aki felfigyel rá és tovább egyengeti a pályáját. Ahogy a „nagy könyvben” meg van írva! Köszönet érte mindenkinek. Legyen így 2023-ban is!